Na czym polega administracja domów mieszkalnych?

Na czym polega administracja domów mieszkalnych?

Wspólnotę mieszkaniową reprezentuje zarządca nieruchomości. Do jego głównych obowiązków zalicza się prowadzenie dokumentacji oraz dbanie o lokal i potrzeby jego mieszkańców. Co wchodzi w zakres obowiązków administratora nieruchomości? Na czym polega administracja domów mieszkalnych? Jakie są dodatkowe zadania zarządcy? Wyjaśniamy w naszym artykule!

Jak działa zarządzanie nieruchomościami?

Zarządzanie nieruchomościami sprowadza się do wykonywania w imieniu właściciela i na podstawie umowy specjalnych działań administracyjnych, które utrzymają nieruchomość w dobrym stanie. Polega między innymi na prowadzeniu gospodarki. Zarządzanie może być wszelkiego rodzaju budynkami mieszkalnymi lub biurowymi. Członek administracji domów komunalnych czy innych powinien się starać o zwiększenie wartości nieruchomości przy równoczesnym poszanowaniu potrzeb najemców budynku.

Jakie są obowiązki administratora budynku?

Do podstawowych obowiązków członka administracji domów mieszkalnych w Gołdapi lub innym mieście zalicza się:

  • zapewnienie właściwego funkcjonowania obiektu
  • kontrola stanu technicznego
  • prace konserwatorskie
  • likwidacja awarii
  • pobieranie opłat czynszowych od mieszkańców
  • dbanie o czystość i bezpieczeństwo

Warto wiedzieć, że administrator podlega zarządowi wspólnoty. W związku z tym wykonuje powierzone mu zadania. Zajmuje się także bieżącymi sprawami lokatorów.

Czynności, które zarządca nieruchomości nie może samodzielnie podejmować

Zadania, których zarządca nieruchomości nie może samodzielnie wykonywać, dokładnie określa uchwała z ustawy o własności lokali z dnia 4 kwietnia 2019 roku. Wymagana jest zgoda wspólnoty mieszkaniowej. Dotyczy to czynności, które przekraczają zwykły zarząd. Do czynności, które przekraczają zakres normalnego zarządu należą:

  • przyjęcie planu gospodarczego na rok
  • ustalenie wynagrodzenia – zarządu lub zarządcy nieruchomości wspólnej
  • ustalenie wysokości opłat – potrzebnych do pokrycia kosztów zarządu
  • zmiana przeznaczenia elementu wspólnej nieruchomości – także dokonanie podziału czy zgoda na przebudowę lub nadbudowę
  • przeprowadzenie powództwa – kiedy właściciel zalega z zapłatą

Jakie są zadania administratora budynku?

Zadania administratora budynku sprowadzają się przede wszystkim do utrzymania dobra lokatorów. W razie jakichkolwiek problemów to do niego należy się zwrócić. Powinien w związku z tym dysponować czasem i być przygotowanym na drobne usterki. Członek administracji domów miejskich powinien potrafić szybko nawiązać kontakt z ludźmi. Musi się odznaczać komunikatywnością i konkretnością, jak również podejmować szybko decyzje.  Administrator może być ponadto odpowiedzialny za:

  • przygotowanie umów na sprzątanie
  • realizację umów na dostarczenie mediów
  • przeprowadzenie umów na wywóz śmieci
  • prowadzenie małej księgowości
  • opracowanie i zaktualizowanie spisu lokatorów

 Ważne, aby przedstawiciel administracji domów mieszkalnych wykazywał się wiedzą w dziedzinie prawa budowlanego oraz znał przepisy regulujące administrację budynkami. Warto wiedzieć, że jeśli zarząd wspólnoty nie będzie zadowolony z pracy wybranej osoby, może rozwiązać umowę i zmienić administratora wspólnoty mieszkaniowej.

Dodatkowe zadania

 Firma zajmująca się przykładowo administracją domów komunalnych może się dodatkowo zająć doradzaniem przy zakupie czy sprzedaży lokalu. Może się także zajmować komercjalizacją budynku czy zarejestrować się w Urzędzie Skarbowym i Urzędzie Statystycznym. Oprócz tego może się zająć założeniem konta bankowego i przygotowaniem budżetu.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.