Jak oszacować wartość domu/mieszkania?

Oszacowanie wartości domu lub mieszkania może być niezbędne przy kupnie/sprzedaży, zaciąganiu kredytu hipotecznego, ubezpieczaniu lub ubieganiu się o odszkodowanie, przy podziale majątku, a także w innych sytuacjach, które wymagają sporządzenia wyceny nieruchomości. W jaki sposób oszacować wartość domu/mieszkania, jakie dokumenty są potrzebne i czy można to zrobić samodzielnie? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.
Na podstawie jakich dokumentów dokonuje się wyceny nieruchomości?
Realnej oceny wartości domu lub mieszkania dokonuje się na podstawie dokumentów: obligatoryjnych oraz fakultatywnych. Do dokumentów prawnych (obligatoryjnych) zaliczamy m.in. księgi wieczyste, ewidencję gruntów i budynków oraz plany zagospodarowania przestrzennego.
Do fakultatywnych zaliczamy dokumenty projektowe i techniczne, informacje branżowe, a także bazy danych o cenach nieruchomości oraz opracowania statystyczne. Ostateczna lista dokumentów jest zależna od rodzaju nieruchomości, celu oraz zakresu wyceny. Sugerowany zbiór znajdziemy np. na stronie Tergo – rzeczoznawcy nieruchomości ze Szczecina.
Kto może oszacować wartość domu/mieszkania i kiedy jest to niezbędne?
Profesjonalnej wyceny nieruchomości może dokonać wyłącznie rzeczoznawca majątkowy, który ma uprawnienia nadane przez Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii. Oczywiście, jeśli chcemy sprzedać dom lub mieszkanie, możemy samodzielnie oszacować cenę zbycia, jednak będzie to niewystarczające np. dla osoby, która będzie starała się o kredyt hipoteczny na daną nieruchomość. Przyznana kwota kredytu nie jest bowiem równa kwocie sprzedaży, a na jego wysokość wpływa określona rynkowa wartość nieruchomości. Bank dodatkowo musi wiedzieć, jaka jest kwota zabezpieczenia kredytu.
Udział rzeczoznawcy jest niezbędny także w innych sytuacjach określonych przez prawo. Mowa np. o aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego oraz sytuacjach spornych przy postępowaniach sądowych (szczególnie spadkowych, dotyczących podziału majątku lub odszkodowania). I choć nie jest to wymagane prawnie, wiele firm ubezpieczeniowych wymaga okazania operatu szacunkowego podczas ubezpieczania nieruchomości – ponieważ na tej podstawie określa wysokość ubezpieczenia oraz wylicza wymiar składek.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Michalik Nieruchomości Maria Michalik
Nieruchomości - kupno, sprzedaż, wynajem
woj. małopolskie34-500 Zakopane, Nowotarska 10C lok. 39
-
Rent House Biuro nieruchomości Gębaczka R.
Nieruchomości - kupno, sprzedaż, wynajem
woj. zachodniopomorskie71-362 Szczecin, Jagiellońska 81 lok. U1
-
Biuro Wycen Nieruchomości Mgr Renata Wach Rzeczoznawca Majątkowy
Nieruchomości
woj. małopolskie33-114 Szczepanowice 309