Artykuł sponsorowany

Jak COVID-19 wpłynął na wartość nieruchomości?

Jak COVID-19 wpłynął na wartość nieruchomości?

Pandemia koronawirusa postawiła pod znakiem zapytania niemalże całą gospodarkę. Wiele branż dotknął kryzys, niektóre zaś na jej skutek zaczęły dynamicznie się rozwijać. Jednym z sektorów gospodarki, które oparły się kryzysowi, jest właśnie rynek nieruchomości. Pytanie jednak, czy i w jaki sposób pandemia wpłynęła na kształtowanie wartości nieruchomości?

 

Wpływ pandemii na zakup i sprzedaż nieruchomości

 

Ceny nieruchomości od lat wykazywały tendencję wzrostową. Wszystko wskazywało na to, że ten trend się odwróci na skutek wyhamowania gospodarki. Tymczasem ich wartość nadal rosła, choć z dużo mniejszą dynamiką – średnio o 3%. Niewykluczone jednak, że wraz z zakończeniem pandemii ona nie wzrośnie. W pierwszych miesiącach pandemii inwestycje na rynku zostały wstrzymane, jednak już w drugiej połowie 2020 roku nastąpiło ożywienie. Osoby, które planowały zakup nieruchomości jeszcze przed wybuchem pandemii, z pomocą takich pośredników jak KBC Nieruchomości, już po kilku miesiącach realizowały swoje plany.

Przeczytaj również: Charakterystyka pomorskiego rynku nieruchomości

 

Nie brakuje także osób, które zmieniały mieszkanie na większe, z tarasem lub decydowały się na zakup bliźniaka czy domu jednorodzinnego. Powodem jest zmiana trybu pracy – wielu Polaków w tym czasie zaczęło pracować zdalnie, dlatego na pierwszy plan wysunęły się funkcjonalność i wielkość nieruchomości oraz wygoda mieszkania. Mniej szczęścia miały osoby, które nie były w stanie sfinansować zakupu bez kredytu hipotecznego. Banki, w obawie przed niewypłacalnością kredytobiorców, znacząco zaostrzyły warunki kredytowe, a nawet wyłączyły niektóre branże z możliwości kredytowania.

Przeczytaj również: Czy warto korzystać z usług biura nieruchomości?

 

Pandemia a rynek najmu nieruchomości

 

Najem krótkoterminowy w istocie przechodzi kryzys w związku z wprowadzanym zakazem przemieszczania się. Zabrakło chętnych turystów czy pracowników, którym taka forma najmu szczególnie odpowiadała. Jednak właściciele tych nieruchomości w większości postanowili zdecydować się na najem długoterminowy. W tym przypadku chętnych nie brakowało, co jest wynikiem, chociażby niespełnienia rygorystycznych warunków kredytu hipotecznego.

 

Biorąc pod uwagę ilość czasu, jaką najemcy spędzali w domu oraz zmianę ich preferencji mieszkaniowych, wynajmujący mogli pozwolić sobie na podwyżkę czynszu. Ponadto wynajmujący podchodzą dziś do długoterminowego najmu o wiele bardziej świadomie i z tego powodu korzystają z usług biur nieruchomości, w tym coraz popularniejszego home stagingu. Dzięki temu, z niewielkim wkładem finansowym, można było lepiej przygotować mieszkanie na wynajem i tym samym podnieść opłaty z jego tytułu.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.