Administrowanie a zarządzanie nieruchomościami. Różnice
Zdecydowana większość mieszkańców bloków pod pojęciem zarządzania oraz administrowania daną nieruchomością klasyfikuje dokładnie te same czynności. W praktyce są to jednak w znacznym stopniu różniące się obowiązki. Warto pamiętać, że zarządzanie budynkiem to znacznie szersze zjawisko od samego administrowania nieruchomością. Chcesz wiedzieć, na czym polegają podstawowe różnice? Podpowiadamy.
Jakich obszarów dotyczy zarządzanie i administrowanie budynku?
Wspólnota mieszkaniowa odnosi się bezpośrednio do kilku właścicieli, których mieszkania wliczają się w skład danej nieruchomości. Termin ten został określony przez polskie prawo w 1994 roku, a przyjęty – już rok później. Zasady, na jakich funkcjonuje wspólnota mieszkaniowa, określone są w Kodeksie Cywilnym. W przypadku podejmowania działania, które odnosić się będzie bezpośrednio do danej wspólnoty mieszkaniowej, mowa jest o zarządzaniu nią, jak również podejmowaniu kroków administracyjnych. Na mocy obowiązujących przepisów, oba te pojęcia w znacznym stopniu różnią się od siebie.
Na czym polega zarządzanie nieruchomością?
W przypadku zarządzania nieruchomością pojęcie to dotyczy mieszkań, które wliczają się do wspólnoty. Osoby zarządzające wybierane są spośród właścicieli poszczególnych lokali. Warto jednak zaznaczyć, że decyzja dotycząca tego wyboru nie oznacza nałożenia konieczności pełnienia tej roli. Wspólnota mieszkaniowa może zdecydować się również na wyłonienie reprezentanta pełniącego rolę zarządcy nieruchomości.
Specjalista z firmy Adminion Nieruchomości Sp. z o.o. zauważa: Funkcja zarządcy jest posadą, za którą pobiega się wynagrodzenie. Zależy ono od czynności, jakie są przez nią wykonywane. Bardzo często wspólnoty mieszkaniowe decydują się na skorzystanie z usług firm zewnętrznych. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku, kiedy żaden z członków nie dysponuje odpowiednią ilością czasu do objęcia tego stanowiska – dodaje.
Głównym zadaniem osoby zarządzającej daną nieruchomością jest troska o komfort oraz bezpieczeństwo właścicieli poszczególnych mieszkań. Spoczywa na niej szereg obowiązków, w tym sporządzenie niezbędnego planu zarządzania budynkiem. W dokumencie tym znajdują się między innymi informacje dotyczące:
- aktualnego stanu nieruchomości,
- planowanych inwestycji – wraz z uzasadnieniem.
Czym jest administrowanie nieruchomością?
Pod pojęciem administrowania nieruchomością kryją się czynności związane z aktualnymi sprawami. Odnoszą się one bezpośrednio do danego obiektu. Jest to między innymi ustalanie naprawy wszelkiego rodzaju usterek, jakie powstają na terenie nieruchomości. W zakresie zadań administracji uwzględnia się utrzymanie czystości samego obiektu, jak również terenu do niego przynależącego. Są to także prace związane z prowadzeniem korespondencji czy pobieraniem należności wynikających z comiesięcznych opłat czynszowych.
Zarządzanie oraz administrowanie w pewnych obszarach są działaniami zbliżonymi. Co więcej, w obu przypadkach rolę administratora oraz zarządcy mogą pełnić właściciele lokali przynależnych do wspólnoty mieszkaniowej. Jednak ta zdecydowanie częściej decyduje się na wynajęcie zewnętrznej firmy, która ma odpowiednie doświadczenie w danym zakresie i skutecznie reprezentuje mieszkańców w swoich działaniach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana